Matyáš Chochola | Christian Jankowski

Opening 15_11_2018, 19:00 - from 16_11_2018 to 20_01_2019



















Photo: Filippo Armellin

Cabinet inaugura Giovedì 15 Novembre 2018 la doppia personale di Matyáš Chocola eChristian Jankowski a cura di Maria Chiara Valacchi

È grazie a Giambattista Vico, filosofo vissuto a cavallo fra il XVII e il XVIII secolo, se abbiamo appreso la teoria dei “corsi e ricorsi storici”, un ipotetico e incessante ripetersi di tre cicli distinti quali l’età primitiva e divina, l’età poetica ed eroica e l’età civile e umana, tutti governati dalla sacra provvidenza; una cadenzata digressione storica che può restituire nel tempo, sotto nuove forme, archetipi sociali, culturali ed estetici. A distanza di tre secoli un altro filosofo, il tedesco Ulrich Beck, individua la nostra epoca comunemente definita come “contemporanea” quale stagione storica nella quale più cose accadono, appunto, “contemporaneamente”. In questa cosiddetta “seconda modernità” Beck sostiene che le dinamiche plurali dell’“e” si sostituiscono a quelle esclusive dell’“o” lasciando più spazio a un'idea di complementarietà degli opposti, nonché ai suoi esperimenti di sintesi, osmosi, inclusione e ambivalenza. Queste le premesse che introducono il concetto di tempo, trascorso e presente, che si interpola nelle trame della mostra di Christian Jankowski e Matyáš Chocola dal titolo the most successful couple of the epoch, frase tratta dalla ballata “Leg' Doch Nur Einmal Den Arm Um Mich 'rumdel 1973 scritta dalla cantante Hildegard Knef: un valzer malinconico e decadente che suggella metaforicamente il legame creativo tra i due artisti e accompagna il dialogo eclettico tra linguaggi installativi, scultorei e pittorici saturi di memorie artistiche.

Matyáš Chochola sceglie di descrivere il ruolo universale dell'artista, costantemente capace di manipolare il passato a servizio della contemporaneità, prendendo in prestito due figure mitologiche: Perseo e la Medusa.

Per tagliare la testa di Medusa senza lasciarsi pietrificare, Perseo si sostiene su ciò che vi è di più leggero, i venti e le nuvole; e spinge il suo sguardo su ciò che può rivelarglisi solo in una visione indiretta, in un'immagine catturata da uno specchio. Subito sento la tentazione di trovare in questo mito un'allegoria del rapporto del poeta col mondo, una lezione del metodo da seguire [...].

Mutuando Italo Calvino, Chochola instaura una relazione “riflessa” con il mondo affrontandola con la leggerezza di una scultura-autoritratto che, innalzandosi al centro della stanza, parla indirettamente di se e della potente dicotomia tra eroe e nemico, tra artista e sistema. Ne scaturisce un Perseo che si protegge con il suo grande scudo circolare da una Medusa luminosa del diametro di 80 cm; un logo a metà tra l’icona pop e l’installazione neon che irradia bagliori psichedelici dal soffitto. Cristallizzato, ma vivo, l'anti-eroe non muta in sale ma in un materiale che ricorda la roccia lavica: un’Iliade coeva che assume nuovi significanti e racconta di gesta più terrene, di un sistema dell’arte che cinicamente innalza e dimentica al contempo.

Christian Jankowski diversamente sceglie di riferirsi a un'epoca a noi più vicina, il Novecento, attraverso una serie di celebri autoritratti di Van Gogh che riproduce in copie pittoriche ribaltandone il senso primario.

Il passato reca con sé un indice segreto che lo rinvia alla redenzione. Non sfiora forse anche noi un soffio dell'aria che spirava attorno a quelli prima di noi? Non c’è, nelle voci cui prestiamo ascolto, un'eco di voci ora mute?[...] Se è così, allora esiste un appuntamento misterioso tra le generazioni che sono state e la nostra. Allora noi siamo stati attesi sulla terra. Allora a noi, come a ogni generazione che fu prima di noi, è stata consegnata una debole forza messianica, a cui il passato ha diritto.

Come nelle parole di Walter Benjamin, le opere di Jankoswki si definiscono portatrici di questo messaggio di sintesi grazie al confronto tra i celebri autoritratti e due immagini fotografiche tratte dalla serie “We are innocent when we sleep”, ritratti disturbanti e tragicomici dall'essenza grottesca; un passaggio del testimone tra la ricerca del bello, la sua innovazione e l'attuale distruzione dell'immagine.

Un dialogo iconografico multiforme e in continua evoluzione ma saldamente costruito sulla formula del rapporto e dell’interdipendenza tra ”coppie” reali o immaginate. 


Cabinet opens the exhibition “the most successful couple of the epoch”, a double show with
Matyáš Chocola and Christian Jankowski curated by Maria Chiara Valacchi

It is thanks to Giambattista Vico, a philosopher who lived between the 17th and 18th centuries, if we have learned the theory of history’s eternal “course and recourse,” a hypothetical and incessant repetition of three distinct cycles: the primitive and divine age, the poetic and heroic age and the civil and human age, all governed by sacred providence; a cadenced historical digression that can bring back, over time and under new forms, certain social, cultural and aesthetic archetypes. At a distance of three centuries, another philosopher, the German Ulrich Beck, identifies our era, commonly defined as "contemporary," as a historical period in which more things happen, in fact, "contemporaneously." In this so-called "second modernity," Beck argues that the pluralist dynamics of "and" replace the exclusive ones of "or," leaving more room for an idea of opposites’ complementarity, as well as experiments with synthesis, osmosis, inclusion and ambivalence. These are the premises that inaugurate the concepts of time, past and present, which are weaved together in this exhibition by Christian Jankowski and Matyáš Chocola entitled the most successful couple of the epoch, a phrase taken from the ballad "Leg 'Doch Nur Einmal Den Arm Um Mich 'rum " of 1973, written by the singer Hildegard Knef: a melancholic and decadent waltz that metaphorically seals the creative bond between the two artists and accompanies the exhibition’s eclectic dialogue between the languages of installation, sculpture and the pictorial, each saturated with artistic memories.

Matyáš Chochola chooses to represent the universal role of the artist, always able to manipulate the past in the service of contemporaneity, by borrowing two mythological figures: Perseus and the Medusa.

"To cut off Medusa’s head without being petrified, Perseus sustains himself on what is lightest around him, the winds and the clouds; and he pushes his gaze on what can only be revealed in an indirect way, in an image captured by a mirror. Immediately I feel the temptation to find in this myth an allegory of the relationship of the poet with the world, and a lesson of the method to follow [...] ".

Borrowing from Italo Calvino, Chochola establishes a “reflective” relationship with the world, facing it with the lightness of a self-portrait-sculpture that, rising tall in the center of the room, speaks indirectly of himself and the powerful dichotomy between hero and enemy, artist and system. The result is a Perseus who protects himself with his large circular shield from a luminous Medusa with an 80cm diameter; a logo halfway between a pop icon and a neon installation radiates a psychedelic glow from the ceiling: a contemporary Iliad that takes on new signifiers and tells of more earthly deeds, of an art system that cynically exalts and forgets at the same time.

Christian Jankowski instead chooses to deal with an era closer to us, the nineteenth century, through a series of famous self-portraits by Van Gogh that Jankowski reproduces in pictorial copies, overturning their primary sense.

“The past carries with it a secret index that it defers to redemption. Does not a breath of the air that blew around those before us touch us now? Is there not, in the voices that we listen to, an echo of now muted voices? [...] If so, then there is a mysterious encounter between the generations that have been and our own. Then, we were awaited on earth. Then to us, as to every generation that was before us, a weak Messianic force was given, to which the past has the right.” 

As with the words of Walter Benjamin, Jankoswki's works define themselves as bearers of this message of synthesis, thanks to the comparison that emerges between the famous self-portraits and two photographic images taken from the series "We are innocent when we sleep," disturbing and tragicomic portraits with a grotesque essence. A transition for their witness between the search for beauty, its innovation and the current destruction of the image.

A multifaceted iconographic dialogue in constant evolution but firmly built on the formula of the relationship and of the interdependence between true or imagined "couples".

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Matyáš Chochola
Hradec Králové, 1986. Lives and works in Prague

Selected and Recent Solo Exhibitions: 2016Magic, Exotic, Erotic, Jindrich Chalupecky Award Final, National Gallery, Prague; 2015 ASTRAL DUST ASTRAL, Grimmuseum, Berlin, MMXV, Svit Gallery, Prague, Pleasantry Pleasantry, Gallery at the Good Shepherd, Brno, Laugh Ha Cha Cha Cha Ha Ha, Happy Throaty Laugh, Regional Gallery of Art Zlín, 2014Bye Bye Dragonfly, Kostka Gallery, Prague, All Beings That Are Constantly Laughing to Us, 207 gallery of VŠUP, Prague


Selected and Recent Group Exhibitions: 2018The Most Successful Couple Of The Epoch, Cabinet, Milan;2017 Charlottenborg Spring Exhibition, Charlottenborg, Copenhagen; 2016 Magician Right’s Hand, Futura Gallery, Prague, Ultra Violet Ritual, Manifesta 11, Zurich; 2015 Hidden Language of Flowers, Kinsky Palace, National Gallery, Prague, MAGNETIC LEAKAGE FLUXES, The House of Arts, Brno

Christian Jankowski
Göttingen, 1968. Lives and works in Berlin

Selected and Recent Solo Exhibitions: 2018 History of Men and Sticks, Mexico City, 2017, Petzel Gallery, New York, Operabuffa, Fondazione del Monte, Bologna, Neue Malerei, Grisebach, Berlin; 2017, Christian Jankowski, Arte-ria, Locarno, Walking Logic, Galéria HIT, Bratislava, Massage Masters, Yokohama Triennale; 2016 The Legend of the Artist and Other Construction Sites, Haus am Lützowplatz, Berlin, Retrospektive, Contemporary Fine Arts, Berlin, Curator of Manifesta 11, Zurich, Christian Jankowski, HAL, Berlin; 2015 Heavy Weight History, K21, Stiftung Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf; 2014 During the Day most People are Awake, Proyectos Monclova, Mexico City


Selected and Recent Group Exhibitions: 2018 The Most Successful Couple Of The Epoch,Cabinet, Milan,Meat, Altes Museum, Berlin; 2017 From Public Bodies to Human Sculptures, Yokohama Triennale, Self-Organization, Joan Miró Foundation, Barcelona; 2016 CHILDREN, New Media Gallery, New Westminster, TeleGen.Art and Television, Kunstmuseum Lichtenstein, Vaduz; 2015 Trends, 6th Moscow Biennial of Contemporary Art, All-Russian Exhibition Center, Moscow, TELE-Gen Die Sprache des Fernsehens im Spiegel der Kunst1964 – 2015 Kunstmuseum Bonn, Checkpoint California, 20 Jahre Villa Aurora, Deutsche Bank KunstHalle, Berlin, Occupational Therapy, Contemporary Art Museum, St. Louis, When I Give, I Give Myself, Van Gogh Museum, Amsterdam, Möglichkeit Mensch, Zeppelin Museum, Friedrichshafen, Walk The Line, Neue Wege der Zeichnung, Kunstmuseum Wolfsburg, Object is Mediation and Poetry, Grassi Museum, Leipzig, The Infinite Jest, La Panacee, Montpellier, Negative Capability, Galleria Enrico Astuni, Bologna; 2014 Tears and Politics: Works by Phil Collins and Christian Jankowski, Blaffer Art Museum, Houston; 2013 The Encyclopedic Palace, 55th Venice Biennale, Venice; 2012 The Finest Art on Water, Museion, Bolzano



06/11/2018